CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag, april 16, 2010

Mystiske ryggplager

Jeg har aldri hatt vondt i ryggen før, bank i bordet! (utenom en gang forrige måned).
Igår derimot, begynte jeg å kjenne smerter nederst i korsryggen litt utpå dagen. Det var akkurat de samme smertene jeg hadde forrige gang, men da gikk det over etter bare et par dager. Bjørnar hadde vært på medarbeidersamtale, og ringte meg når han var ferdig, så vi skulle møtes å handle. Da jeg gikk for å ta på meg skoene, kjente jeg at det knaste i hele ryggen. Jeg klarte knapt reise meg opp, og ble utrolig svimmel. Jeg fikk såvidt ringt Bjørnar, som kom hjem i en fæl fart. Jeg gråt og var fortvilet over smertene, og resten av dagen klarte jeg bare å sitte i sofaen med fire puter i ryggen. Siden jeg ikke var særlig mye bedre idag, ringte jeg legen, og fikk time med en gang, siden jeg egentlig skulle jobbe i helgen. Hun frarådet meg å gå på jobb idag og imorgen, da jeg står/går hele tiden. I tillegg risikerer jeg å løfte tunge ting, som f.eks KitchenAid kjøkkenmaskin (som vi har på kampanje nå, løp å kjøp!). Idag ligger jeg altså strekk ut på sofaen, med Paracet og Ibux ved min side. Bjørnar skal jobbe både idag og imorgen så jeg får nok av tid til å blogge, og se på tv på. På mandag har jeg ny legetime, men forhåpentligvis er iallefall feber og de verste plagene over til da! -Ønsk meg lykke til!

Dette sier forskning.no;
* Omkring 80 prosent av oss får ryggproblemer i løpet av livet. Men hvorfor så mange av oss får dette, er fortsatt uklart for forskerne.
* Akutt ryggsmerte varer opptil 3 måneder, mens langvarige ryggsmerter varer sammenhengende i mer enn 12 uker.
* Ved å drive på med fysisk aktivitet får du trent opp indre kjernemuskulatur, som kan være viktig for å unngå ryggplager. For er du veldig utrent, er faren for akutt ryggsmerter sannsynligvis større.
* Kanskje du må være hjemme noen dager i begynnelsen, men i mange tilfeller er det greit å gå på jobb igjen ganske fort.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kanskje du bør trene?
Dersom man ikke har en god og sterk core-musklatur kan dette gå utover ryggen. Kanskje du løfter feil og for tungt på jobben din? Eller om du ikke holder området rundt ryggen varmt kan det påvirke musklaturen...

Janniche sa...

hei!!
uff det høres ikke noe godt ut! et tips hvis du klarer det er å gå litt forsiktig rundt, men sørg for å ta paracet og ibux først. så slipper du å stivne helt i ryggen.

god bedring og ta vare på deg selv! her er det jobbe helg.
klem

Anonym sa...

Uff Susanne, det hørtes ikke godt ut. Håper det går over snart ! Goe klem fra mor.

tante Jani sa...

Dette hørtes ikke kjekt ut, men plager som kommer så plutselig, forsvinner som regel ganske fort. Viktig å holde seg varm ! Ønsker deg god bedring ;-) Klem fra tante Jani

Farfar sa...

Hei Susi gullunge!
Uff alt en skal plages med. Men vi som er over 80 år. har hatt mange slike historier, som tante Jani sa, så pleier de som kommer brått og gå hurtig over. Farmor og jeg ønsker deg alt vel og mange klemmer.

Susanne sa...

Tusen takk for alle varmende kommentarer! De er utrolig koselige å lese nå som jeg ikke har stort annet å gjøre. Prøvde meg på en runde i leiligheten nettopp, uten særlig hell. Hehe! Får satse på at det er som dere sier, at det kommer brått, men forsvinner like fort. For dette har jeg ikke tid til! Hihi!