CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag, januar 27, 2010

Hva skal barnet hete?

Bildet er hentet fra www.aftenbladet.no

En ting som alltid har interessert meg er navn. Jeg kan vel si så mye som om at jeg ikke bryr meg om hva navnene betyr, eller hvor de stammer fra. Det jeg bryr meg om er om navnene er fine å høre på. Personlig kan jeg ikke skjønne at noen kan kalle ungene sine for Gunnhild, eller Sigrun, Per eller Arvid.

Idag har det vært en rekke innlegg i nasjonale og lokale aviser om hvilke navn som ligger på navnetoppen. Nasjonalt ligger navnet Emma på topp, både for 2009, men også for tiåret som var. Hos guttene var det Lucas som gikk av med seieren for 2009. Dette er heller ikke noe jeg ville kalt ungene mine, for du kan være sikker på at minst fem andre i barnehagen, i klassen eller i vennekretsen heter det samme. Hvordan kan det ha seg at et navn kan bli så populært? Handler ikke navnevalget om å finne et navn man liker, og som også passer til barnet? Eller skal man bare ta et navn, fordi det ligger på topplisten, og det dermed betyr at mange andre også liker navnet?

For min egen del ville jeg kalle ungene mine Romeo og Chanel, helt til mamma og pappa klarte å få meg til å innse at ungene kom til å bli evige mobbeoffer med disse navnene. Jeg har nå endret strategi, og istedenfor å ønske meg en gutt og ei jente (en gang i fremtiden) ønsker jeg meg heller to jenter. Jeg har selvfølgelig funnet navn til de for lengesiden, men også disse navnene møter motstand fra familien, og fra ikkeminst Bjørnar. Navnene jeg ser for meg er Nikoline Isabelle (Nikoline etter min tippoldefar Nikolai), og Josefine Madeleine (fordi Josefine står fint til Nikoline, som vil være navnene vi kommer til å bruke til daglig).
Oppdatering:
Jeg fikk igår vite at min tippoldemor het Wilhelmine, noe jeg syntes var supergøy, for da kan jeg eventuelt gi begge barna familienavn! Nikoline og Wilhelmine står jo også kjempefint sammen, eller hva?:)

Så, hva legger dere vekt på når dere skal velge navn, og hva synes dere om å ha navnene klare? Man vet jo aldri hvilke barn man får, om de passer til navnene, eller om det blir gutt eller jente (dersom det er fremtidige barn). Bryr dere dere i det hele tatt om hva folk heter? Og hva synes dere om "poppisnavnene"?

Vel, dette var et innlegg litt utenom det vanlige for min del, men det er jo gøy å prøve ut noe nytt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Først vil jeg si at jentenavnene dine er kjempesøte! ellers er jeg enig i at det er rart hvordan det dannes så populære navn, skulle jo tro at folk ville finne noe eget!

jeg tror nok alle jenter liker å høre fine navn, og å drømme om navnene til ungene sine! søtt!

Kine sa...

Så gøy blogg! =) Me har navn klare ellerede =) men de e hemmelige ;) jentenavnet e det mormor som har plukka ut før hu døde.. Hu skreiv dagbok på dødsleiet og der hadde hu skreve flerne forslag =D guttenavn har me vert enige om fra starten ca ;) hehe

Iselin sa...

Isabelle og Madeleine e to navn eg og alltid har likt, heilt siden cecilie bjunte å passa på madeleine og m&m. men d e jo kult me to navn, fornavnå dine va og ganske fine :) så då har du jaffal navnå klar, då vente me bare på at navnå ska ver på någen unger snart då:D

Susanne sa...

Kine: Så koselig å kalla opp ungene, elle å ha fått forslag fra mormorå di sånn:) Du e kjempeheldige som har en kjæreste som e enige me deg, og som gidde å bry seg:p bjørnar gidde iche diskutera d me meg engang, d e jo så lenge te uansett^^

Iselin: Ja, lige nikoline&josefine samen, d e fine søskennavn:P men ro ner, eg ska iche ha unga på någen år ennå:P eg tror faktisk at cecilie komme te å få før meg:P hihi!