CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag, mars 03, 2010

Hjemmelaget Lasagne

Kjøttsaus:
1ss margarin
200g kjøttdeig
1 løk
3ss tomatpuré
1,5dl
½ ts oregano
½ ts salt
½ ts pepper

1. Hakk løken, og brun den sammen med kjøttdeigen.
2. Tilsett tomatpuré, vann og krydder.
3. La sausen småkoke i ca. 15 min.

Ostesaus:
2ss margarin
2 ½ ss hvetemel
6dl melk
75g reven ost
½ ts salt
¼ ts reven muskatnøtt

1. Lag smørjevning: Smelt margarin og rør i hvetemel.
2. Spe med melk, og rør godt mellom hver speing.
3. La sausen koke et par minutter.
4. Tilsett osten og krydderet.

Når kjøttsausen og ostesausen er klar:
1. Sett ovnen på 225grader.
2. Bruk en smurt, ildfast form.
3. Ha i ostesaus, lasagneplater og kjøttsaus lagvis. Begynn med ostesausen, og avslutt med den. Lasagneplatene må ikke lappe over hverandre.
4. Legg lokk eller folie på formen, og sett den i stekeovnen.
5. Strø reven ost over etter 20 min. steketid.
6. La den steke videre i 20 min uten folie.

1 kommentarer:

Iselin sa...

Nam, nå blei eg solten. Tror eg må gå å laga meg någe mad. Send øve litt lasagne, d lige eg :D